Pengumuman Aktiviti Terkini



Malam Mahabbah Rasulullah

Malam Mahabbah Rasulullah

5.30 ptg
: Ketibaan Para Jemputan
6.00 ptg
: Qasidah oleh kumpulan Al-Ulfah

Madrasah Azzein Lissuluk Ilallah
6.30 ptg
: Ratib Haddad oleh Ittihad An-Nur Malaysia
6.45 ptg
: Tazkirah oleh Ustaz Hambali
7.00 mlm
: Qasidah dan Salawat
7.10 mlm
: Ketibaan Tetamu-tetamu Kehormat
7.25 mlm
: Solat Maghrib Berjemaah
7.55 mlm
: Majlis dimulakan oleh Peng. Majlis, Ust. Shuhadak
Mahmud

Pengasas Sahah Al Ja’afaryyah Negeri
Sembilan
8.00 mlm
: Bacaan Al-Quran oleh Dr. Sheikh Solah Zaki Al-Qadiri, Pensyarah
USIM
8.20 mlm : Maulid
Dhiaulla’mie Oleh Ittihad An-Nur Malaysia
9.00 mlm
: Ketibaan Jemputan Al Habib Umar Bin Hafidz
10.30 mlm
: Solat Isya berjemaah
11.00 mlm
: Jamuan / Bersurai
Semua Muslimin dan
Muslimat Dijemput HadirSemua penduduk muslimin & muslimat dijemput hadir bagi membantu melancarkan program.

Penawar Jiwa

Listen to Quran

Friday, December 18, 2009

Petikan Khutbah Maal Hijrah


Posted on Disember 10, 2009 by ekhutbah


السلام عليكم

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …

Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.

Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.


Sidang Jumaat yang dihormati sekalian

Firman Allah dalam ayat 40 surah at-Taubah :

إلا تنصروه فقد نصره الله إذ أخرجه الذين كفروا ثانى اثنين إذ هما فى الغار إذ يقول لصــحبه لاتحزن إن الله معنا فأنزل الله سكينته عليه وأيده بجنود لم تروها وجعل كلمة الذين كفروا السفلى وكلمة الله هى العليا والله عزيز حكيم

Maksudnya : Jika kamu tidak menolong nabi Muhammad s.a.w maka sesungguhnya Allah S.W.T telah menolongnya ketika orang-orang kafir mengeluarkannya dari Mekah. Sedang dia salah seorang daripada dua orang ketika kedua-duanya berada di dalam gua di waktu dia berkata kepada sahabatnya : “ Janganlah engkau berdukacita sesungguhnya Allah S.W.T bersama dengan kita”. Maka Allah S.W.T menurunkan ketenangan kepada nabi Muhammad s.a.w dan membantunya dengan tentera yang kamu tidak dapat melihatnya. Dan Allah S.W.T menjadikan seruan orang-orang kafir itulah yang rendah dan kalimah Allah S.W.T itulah yang tertinggi. Allah S.W.T Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana

Tahun 1425 Hijrah baru sahaja berlalu meninggalkan kita bersama dengan pelbagai catatan sejarah dan peristiwa yang mampu dijadikan pengajaran penting terutama ke arah melahirkan diri kita sebagai umat yang terbaik yang tidak dipatuk di tempat yang sama sebanyak dua kali disamping mampu membina diri kita sebagai insan yang sentiasa melakukan hijrah ke arah terbaik di mana hari ini lebih baik daripada hari semalam dan hari esok lebih baik daripada hari ini. Kita baru sahaja menyambut tahun baru 1426 Hijrah yang semestinya dihayati dengan sebaiknya bermula dengan azam diikuti dengan tindakan yang berperancangan ke arah menjadi insan yang bertaqwa dan rapat hubungannya dengan Allah S.W.T sehingga mampu menjadi umat yang beroleh kejayaan di dunia dan kebahagian di akhirat. Sambutan kepada kehadiran tahun baru hijrah tidaklah sehebat menyambut tahun baru Masihi sehingga kebanyakan umat Islam sendiri tidak merasai keistimewaan kepada taqwim hijrah akibat terlalu biasa dengan kalendar masihi dalam kegunaan seharian termasuk ketika menyambut hari lahir. Inilah antara kesan penjajahan yang terus bersemadi dalam diri umat Islam sehingga sukar untuk dikikis.

Ketika menyambut kedatangan tahun baru hijrah maka kita tidak lupa untuk mengimbas kembali kepada sejarah bermulanya penggunaan taqwim hijrah di mana ia diperkenalkan oleh Sayyidina Umar al-Khattob pada tahun 17 Hijrah bersamaan 638 Masihi. Ia mula ditimbulkan setelah surat yang dihantar oleh Sayyidina Umar selaku khalifah pada masa itu kepada Abu Musa al-Asy’ari di Basrah yang tertulis hanya bulan Sya’aban tanpa tahun yang menimbulkan kekeliruan samada bulan Sya’aban yang sedang mereka berada atau Sya’aban yang telah lalu. Tanpa melengahkan masa maka Sayyidina Umar terus membuat suatu mesyuarat bagi memperkenalkan taqwim khas untuk kegunaan umat Islam di mana pelbagai pandangan dan cadangan telah dikemukakan antaranya taqwim dibina mengikut tarikh lahir nabi Muhammad s.a.w, tarikh turunnya wahyu, tarikh kenabian dan juga tarikh hijrah nabi. Setelah itu maka dibuat suatu kata sepakat supaya taqwim Islam dibina berdasarkan tarikh hijrah nabi Muhammad s.a.w agar umat Islam dapat mengambil iktibar dan pengajaran yang berguna daripada peristiwa Hijrah terutama dari segi peranan, tugas dan strategi dalam membina Daulah Islamiah yang gemilang.


Sidang Jumaat yang dirahmati Allah S.W.T,

Hijrahnya nabi Muhammad s.a.w dari Kota Mekah ke Madinah Munawwarah yang asalnya bernama Yathrib bukanlah suatu tindakan yang berlaku secara spontan dan bertujuan untuk lari daripada penindasan yang dilakukan oleh kuffar Quraisy terhadap baginda selama ini. Jika untuk lari daripada penindasan semata-mata nescaya nabi merupakan orang paling awal berhijrah ke Habsyah. Kita perlu faham bahawa peristiwa hijrah ini merupakan suatu tindakan yang berasaskan arahan Allah S.W.T yang dilaksanakan dengan perancangan yang rapi dalam mencapai matlamatnya yang tinggi iaitu mendirikan sebuah Daulah Islamiah yang mampu mengubah keadaan umat Islam daripada umat yang lemah menjadi gagah, umat tertindas kepada cergas, umat yang melarat kepada umat berdaulat. Melalui peristiwa hijrah yang bersejarah ini maka kita dapat mengambil 5 langkah penting yang telah dilaksanakan oleh Rasulullah s.a.w dan para sahabat sehingga tertegaknya sebuah daulah yang berjaya bukan sahaja untuk menjaga rakyat Madinah malah mampu menguasai kuasa besar dunia pada masa itu terutama Rom Kristian dan Parsi Majusi. Bermula dari Madinah jugalah maka kekuatan dan kekuasaan pemerintahan Islam mampu menguasai dunia.

Langkah pertama ialah penerimaan serta tunduk patuh umat Islam terhadap seorang pemimpin yang terbaik dikalangan mereka itu Rasulullah s.a.w. Langkah kedua bergeraknya gerakan dakwah yang bermula secara sembunyi diikuti secara terang-terangan sehingga ia mendapat sambutan walau pun terpaksa menghadapi pelbagai tekanan dan cabaran daripada musuh Islam. Langkah ketiga ialah proses tarbiah dengan pelbagai persediaan telah didedahkan kepada umat yang telah memeluk Islam agar mereka tahu kewajipan yang mesti dilaksanakan serta bersedia menghadapi sebarang tentangan daripada musuh. Langkah keempat ialah usaha ke arah melahirkan lebih ramai pendokong Islam yang mampu memainkan peranan penting dalam usaha dakwah dan perjuangan Islam samada dari dalam Mekah atau luarnya terutama dengan berlangsungnya Bai’ah Aqabah pertama diikuti Bai’ah Aqabah kedua dengan penduduk Madinah. Janji taat setia tidak terhenti di Mina sahaja malah disusuli dengan penghantaran naqib dalam mengembangkan dakwah dan melaksanakan proses tarbiah kepada penduduk Madinah sehingga mereka lebih bersedia untuk menyambut ketibaan nabi dan mempertahankan baginda apabila tiba saat hijrah nanti. Langkah kelima ialah nabi Muhammad s.a.w menunggu arahan daripada Allah S.W.T tentang saat dan waktu yang sesuai untuk berhijrah di mana ini berlaku setelah penduduk Madinah telah benar-benar bersedia disamping umat Islam dari Mekah telah berhijrah terlebih dahulu ke Madinah. Nabi melaksanakan segala perancangan hijrah ini menggunakan kemampuan yang mampu diikuti oleh kita bukannya menggunakan kekuatan mukjizat sebagaimana Isra’ dan Mikraj. Ini semua bagi mengajar kita agar bersungguh dalam mengikut jejak langkah baginda sehingga berdirinya Daulah Islamiah yang gemilang bukannya mencari pelbagai alasan dan dalih untuk lari daripada menunaikan tanggungjawab dan amanah besar ini.


Sidang Jumaat yang dimuliakan Allah,

Firman Allah S.W.T dalam ayat 114 surah al-Baqarah :

ومن أظلم ممن منع مساجد الله أن يذكر فيها اسمه وسعى فى خرابها , أولئك ما كان لهم أن يدخلوها إلا خائفين ، لهم فى الدنيا خزي ولهم في الآخرة عذاب عظيم .

Maksudnya : Dan siapakah yang lebih zalim daripada mereka yang menyekat penggunaan masjid-masjid Allah S.W.T untuk menyebut nama Allah S.W.T dan dia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu. Orang-orang demikian tidak sepatutnya masuk ke dalam masjid-masjid itu melainkan dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah S.W.T. Bagi mereka kehinaan di dunia dan di akhirat nanti mereka akan mendapat siksa yang amat besar.

Dalam peristiwa hijrah ini juga kita dapat lihat bagaimana antara perkara penting yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w setelah tiba di Madinah ialah mendirikan masjid bukannya membentuk atau melatih pasukan tentera bagi menyekat kemaraan musuh. Ini menunjukkan kepada kita bahawa masjid merupakan tunjang kepada kehidupan seharian bukannya hanya sebagai tempat untuk beribadat semata-mata. Malah ketika kita dikejutkan dengan peristiwa gempa bumi dan tsunami baru-baru ini pun maka Allah menyelamatkan masjid-masjid sebagai isyarat yang jelas agar umat Islam kembali rapat dengan Allah terutama dengan menghidupkan masjid-masjid. Tanyalah diri kita tentang berapa kali dalam seminggu kita hadir ke masjid. Tidakkah kita merasa malu untuk bertanya kepada Allah tentang kemenangan dan kemuliaan jika kita sendiri liar dan jauh daripada masjid. Berhijrahlah kita kepada menghampiri diri kepada Allah terutama dengan menghidupkan masjid. Masyarakat perlu dididik agar merasa bimbang apabila semakin kurang orang ke masjid bukannya ditakutkan dengan tindakan tegas Jabatan Agama terhadap umat Islam yang mengunjungi kelab malam. Umat Islam sepatutnya merasa marah apabila peranan dan kebebasan masjid dikongkong bukannya diajar agar mempertikaikan perundangan yang melarang umat Islam ke kelab malam.

Firman Allah dalam ayat 74 surah al-Anfal :

والذين ءامنوا وهاجروا وجــهدوا فى سبيل الله والذين ءاووا ونصروا أولئك هم المؤمنون حقا لهم مغفرة ورزق كريم

Maksudnya : Dan mereka yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dan mereka yang memberi tempat kediaman dan pertolongan maka merekalah orang-orang yang benar-benar beriman. Mereka memperolehi keampunan dan kurniaan yang mulia

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ


Difailkan dalam: Hijrah & Maulidurrasul | Leave a Comment

No comments:

Post a Comment