Pengumuman Aktiviti Terkini



Malam Mahabbah Rasulullah

Malam Mahabbah Rasulullah

5.30 ptg
: Ketibaan Para Jemputan
6.00 ptg
: Qasidah oleh kumpulan Al-Ulfah

Madrasah Azzein Lissuluk Ilallah
6.30 ptg
: Ratib Haddad oleh Ittihad An-Nur Malaysia
6.45 ptg
: Tazkirah oleh Ustaz Hambali
7.00 mlm
: Qasidah dan Salawat
7.10 mlm
: Ketibaan Tetamu-tetamu Kehormat
7.25 mlm
: Solat Maghrib Berjemaah
7.55 mlm
: Majlis dimulakan oleh Peng. Majlis, Ust. Shuhadak
Mahmud

Pengasas Sahah Al Ja’afaryyah Negeri
Sembilan
8.00 mlm
: Bacaan Al-Quran oleh Dr. Sheikh Solah Zaki Al-Qadiri, Pensyarah
USIM
8.20 mlm : Maulid
Dhiaulla’mie Oleh Ittihad An-Nur Malaysia
9.00 mlm
: Ketibaan Jemputan Al Habib Umar Bin Hafidz
10.30 mlm
: Solat Isya berjemaah
11.00 mlm
: Jamuan / Bersurai
Semua Muslimin dan
Muslimat Dijemput HadirSemua penduduk muslimin & muslimat dijemput hadir bagi membantu melancarkan program.

Penawar Jiwa

Listen to Quran

Saturday, October 24, 2009

Once upon a time in a south


Pentingnya Ilmu

Kalau dalam blog tuan guru yang dikasihi Ust Hambali ada posting 'Once Upon A Time In Kuala Kedah', kami ingin meminjam idea Ust dengan tajuk di atas. Suatu ketika di sebuah negeri di selatan semenanjung, aku bersama 3 orang sahabat yang lain merancang untuk ke KLCC. Ketika itu KLCC baru siap, manakala seorang dari kami baru mendapat lesen memandu.
Kami tak pasti jalan ke sana, memandangkan sebelum ini jika ke KL, ada pemandu, naik Volvo..maaf, bukan kereta, tapi bas volvo. Ape lagi..syarikat bas transnasional la.
Berbalik kepada cerita tadi, salah seorang dari kami mengatakan dengan yakin bahawa dia tahu jalan ke KLCC. Kacang je katanya.
Tiba hari yang dijanjikan, kami berempat memulakan perjalanan. Si penunjuk jalan duduk di sebelah pemandu, meluncurlah si perodua kancil yang disewa dengan RM 40. Perjalanan yang seronok,disulam dengan gelak ketawa dek lawak yang merapu, maklumlah remaja, ketika itu masing2 panjang angan2nya. Akhirnya sampailah kami ke jalan Sungei Besi. Lalu si penunjuk jalan mula main peranan.
Yang saya masih ingat mula2 sekali selepas TUDM S. Besi, pusing kiri. Dari jauh kami sudah dapat melihat bangunan KLCC yang tersergam indah. Masing2 sudah begitu teruja. Pusing kiri,pusing kanan, hampir setengah jam,dengan kesesakan lalu lintas,rasa teruja mula pudar, berganti rase tertekan. KLCC adakalanya makin dekat, adalanya makin jauh. Hilang sudah sabar aku, akhirnya aku bertanya kepada si penunjuk jalan "kau ni sebenarnya tau ke tak jalan ni". Akhirnya dia mengaku "tak tahu". Si pemandu dah mula panik "Abih hari tu ko cakap ko tau?". Dia menjawab " aku ingatkan senang je, bila KLCC tu belah kanan aku belok kanan, bila nampak KLCC tu belah kiri aku masuk kiri, tak sangka pulak jadi macam ni...". Lantas berhamburlah sumpah seranah dan maki hamun, lalu kami membuat keputusan untuk pulang memandangkan hari sudah beransur petang. Masih dalam kesesatan, bertanya dengan orang, akhirnya jumpa jalan pulang ke selatan, dalam keadaan yang hampa.

Pengajaran

Setiap kerja yang kita lakukan, mestilah dengan ilmu. Tanpa ilmu, pasti kita akan sesat. Walaupun jalan ke KLCC tu sebenarnya lurus melalui Jalan Tun Razak, tetapi oleh kerana tiada ilmu, tetap tersesat. Ilmu menyuluh kita ke jalan yang lurus lagi benar. Memetik kata2 tuan guru yang dikasihi Ustaz Abd Raof di dalam blognya

"Setiap Insan wajib mencari kebenaran . Kebenaran setiap hari dipohon kepada Tuhan, 17 kali sehari. Ihdinashirothal mustaqim. Apakah shirotal mustaqim itu?. Tiada lain melainkan shirothal lazina an am ta alaihim, minanabiyyiina washiddiqqin washuhada i washolihin. Jalan yang lurus itu ada lah jalan orang yang telah diberi pertunjuk dari kalangan para Nabi, Orang Shidiq (yang benar seluruh keadaannya) , Orang yang syahid dan Orang yang solih.
Memahami keadaan ini, yang dimaksudkan oleh Allah s.w.t "JALAN YANG LURUS", bukanlah semata-mata dengan meneliti al-Quran dan al-Hadis sahaja tanpa menoleh kepada manusia dikalangan para hambaNya yang terpilih, yang telah mengikuti al-Quran dan al-Hadis dengan cara yang benar. Maka mengikuti Para Nabi a.s , Para Ulama r.a yang soleh yang beramal dengan ilmunya, menuruti fatwa mereka yang sahih, mengikuti ijtihad mereka yang teramai (jumhur) adalah terkandung dalam intisari surah al-Fatihah. insyallah.. Adalah fahaman yang salah dan menyeleweng , jika dikatakan mengikuti ijtihad mereka yang teramai (jumhur) sebagai tidak mengikuti al-Sunnah/al-Hadis. Wassalam".

No comments:

Post a Comment